Wet toezicht

Het CvTA houdt toezicht op cbo’s en obo’s op basis van de bepalingen opgenomen in de Wet toezicht geschillenbeslechting collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten (Wet toezicht).

In de Wet toezicht zijn de normen neergelegd waaraan cbo’s en obo’s dienen te voldoen. Er zijn procedurele bepalingen opgenomen en sancties bepaald die kunnen worden opgelegd als de voorgeschreven normen niet worden nageleefd. In de wet zijn ook de bevoegdheden en verplichtingen van het CvTA neergelegd.

De wet bevat onder meer voorschriften voor cbo’s en in mindere mate voor obo’s, op het gebied van bestuur en organisatie, besluitvorming – met als belangrijk onderdeel de invloed daarop van rechthebbenden –, financieel beheer en verslaglegging en verantwoording. Ook de mogelijke sancties indien daaraan niet wordt voldaan zijn neergelegd in de wet. In de wet zijn specifieke bepalingen van de Wet Normering Topinkomens van toepassing verklaard. De wet regelt verder ook de organisatie, bevoegdheden en verplichtingen van het CvTA en de wijze van bekostiging.

De Wet toezicht en overige relevante wetgeving vindt u hier.

Toezichtsvelden

Het toezicht kan worden onderverdeeld in toezicht op: Bestuur en organisatie, Transparantie, Rechthebbenden, Betalingsplichtigen en Financiën (de zogenaamde toezichtsvelden zoals genoemd in bijlage A van het Beleid- en uitvoeringskader toezicht collectief beheer).

Lagere regelgeving

Lagere regelgeving waarin bepaalde wettelijke bepalingen uit de Wet toezicht zijn uitgewerkt vindt u door bovenaan het betreffende artikel op het icoon “i.” te klikken. Dat betreft onder meer:

Richtlijn collectief beheer

De Richtlijn 2014/26/EU betreffende het collectieve beheer van auteursrechten en naburige rechten en de multiterritoriale licentieverlening van rechten inzake muziekwerken voor het online gebruik ervan op de interne markt (verder: de Richtlijn), bevat voorschriften ten behoeve van het goed functioneren van het beheer van auteurs- en naburige rechten door collectieve beheerorganisaties (cbo’s) en onafhankelijke beheerorganisaties (obo’s). Ook bevat de Richtlijn regels voor multiterritoriale licentieverlening voor onlinegebruik van muziekwerken.

Doelstelling van de Richtlijn is strenge normen voor bestuur, financieel beheer, transparantie en verslaglegging te waarborgen en nationale regelgeving te coördineren.

De Richtlijn schrijft geen middelen voor – zoals procedures of sancties. Lidstaten zijn wel verplicht te zorgen dat de normen worden nageleefd en effectief toezicht wordt gehouden. In Nederland is het bijvoorbeeld voor cbo’s verplicht om instemming te verkrijgen van de toezichthouder voor bepaalde belangrijke besluiten, zoals wijziging van statuten en het reglement van verdeling van de gelden.

Lidstaten zijn verplicht bepalingen uit een richtlijn om te zetten in hun eigen wetgeving. De Richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in de Wet toezicht.

Organisaties en toezichthouders Europa

Een lijst van alle Europese beheerorganisaties waarop toezicht wordt gehouden en de toezichtsorganen van de verschillende Europese landen vindt u op de website van de Europese Commissie.

Auteurswet en de Wet op de naburige rechten

Het kader waarbinnen de exploitatie van de door de auteurs- en naburige rechten beschermde content kan plaatsvinden is neergelegd in de Auteurswet en de Wet op de naburige rechten.

Algemene Wet bestuursrecht

Het bestuursrecht regelt de verhouding tussen de overheid en burgers en bedrijven/organisaties. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat onder meer algemene bepalingen over (de voorbereiding van) besluiten (zoals besluiten van het CvTA tot instemming of weigering van verzoeken of aanwijzingen), het maken van bezwaar en het instellen van beroep. Ook de behandeling van klachten gericht tegen het CvTA is geregeld in de Awb (hoofdstuk 9).

Woo

De Wet open overheid (Woo) regelt het recht op informatie van de overheid. Overheidsinformatie is altijd openbaar, tenzij de Woo of andere wetgeving bepaalt dat de gevraagde informatie niet geschikt is om openbaar te maken. Dat geldt bijvoorbeeld voor bedrijfsgegevens die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld. Het CvTA publiceert actief informatie over zijn beleid en uitvoering. Dit doet het CvTA onder meer via het Beleids- en uitvoeringskader, door het publiceren van zijn besluiten via nieuwsberichten, of door andere publicaties op de website van het College, zoals jaarplannen en toezichtsrapporten. Daarnaast kan eenieder, zoals eerder onder de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) ook het geval was, een verzoek doen tot openbaarmaking van bepaalde informatie die in het bezit is van het CvTA. Daarvoor kan contact worden opgenomen met het CvTA om u te helpen met de informatie die u zoekt.

U kunt contact opnemen met het CvTA via info@cvta.nl onder vermelding “Verzoek Woo”.

Wet normering topinkomens

De Wet normering topinkomens (Wnt) is sinds 2013 op de cbo’s van toepassing. Dat is bepaald in artikel 25a van de Wet toezicht cbo’s. Daarin is onder meer bepaald dat bedragen die zijn betaald boven de vastgestelde normen kunnen worden opgeëist door het CvTA en toekomen aan de rechthebbenden, in plaats van aan de staat.

Actuele en historische informatie over de Wnt treft u aan op www.topinkomens.nl.