Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u veelgestelde vragen over het CvTA. Indien uw vraag hier niet bij staat kunt u contact met ons opnemen via telefoonnummer 020 30 30 261, of via e-mail: info@cvta.nl.

  • Wat voor organisatie is CvTA?

    Het College van Toezicht collectieve beheersorganisaties Auteurs- en naburige rechten (CvTA) heeft tot taak toezicht uit te oefenen op de inning en de verdeling van de vergoedingen door collectieve beheerorganisaties (cbo’s) en onafhankelijke beheerorganisaties (obo’s). Dit staat in de Wet toezicht collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten (Wet toezicht).

    Het CvTA is een Zelfstandig Bestuurs Orgaan (ZBO) zonder rechtspersoonlijkheid waarop de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen van toepassing is. Een ZBO voert een overheidstaak uit en hoort bij de Rijksoverheid. ZBO’s zijn zelfstandig, maar bij het CvTA benoemt de minister van Justitie en Veiligheid de Collegeleden van het CvTA en is verantwoordelijk voor 50% van de financiering van het CvTA. De overige 50% wordt betaald door de sector zelf. De minister int deze vergoeding. Zowel de minister als de sector kunnen het CvTA geen aanwijzingen geven over het beleid van het CvTA. Het CvTA is inhoudelijk onafhankelijk. De minister moet verantwoording kunnen afleggen over een ZBO aan de Eerste en Tweede Kamer. Het CvTA stelt vóór 1 oktober van elk jaar een jaarverslag  en een toezichtsrapport op over het voorafgaande jaar en brengt dat uit aan de minister van Justitie en Veiligheid, die ze aan beide kamers doorzendt. Deze rapporten worden ook gepubliceerd op deze website.

    Jaarlijks organiseert het CvTA een overleg met de cbo’s en obo’s over aangelegenheden die verband houden met het toezicht en de kosten daarvan.

  • Is het CvTA een marktmeester?

    Ja, het CvTA is – net als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) – een marktmeester waar het gaat om het functioneren van cbo’s. Het CvTA is in juni 2023 toegetreden tot het Markttoezichthoudersberaad. Dat bestaat uit de negen markttoezichthouders in Nederland, te weten de Autoriteit Financiële Markten (AFM), De Nederlandse Bank (DNB), de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Kansspelautoriteit (KSA), het Commissariaat voor de Media (CvdM), het Bureau Financieel Toezicht (BFT) en sinds 13 juni 2023 ook het CvTA.

    Het CvTA richt zich op het functioneren van cbo’s op het gebied van:

    • het voldoende inzicht verschaffen aan rechthebbenden en betalingsplichtigen in hun algemene en financiële beleid;
    • het voldoende zijn toegerust om hun taken naar behoren te kunnen uitoefenen;
    • de geïnde vergoedingen op rechtmatige wijze over de rechthebbenden verdelen overeenkomstig het repartitiereglement;
    • aan de (interne) regels inzake besluitvorming voldoen;
    • een deugdelijke klachten-  en geschillenregeling voor rechthebbenden hanteren;
    • het vaststellen of verhogen van (reguliere) tarieven, tenzij sprake is van met (representatieve organisaties van) betalingsplichtigen overeengekomen tarieven of verhoging van het tarief vanwege toegenomen gebruik;
    • het voldoende rekening houden met de belangen van betalingsplichtigen.

    Het toezicht van het CvTA strekt zich niet uit op het functioneren van de andere partijen ‘in de markt’: gebruikers of rechthebbenden. De ACM houdt specifiek toezicht op de cbo’s op het punt van de mededingingsregels, zoals opgenomen in de Mededingingswet.

  • Kan bezwaar worden gemaakt tegen besluiten van het CvTA?

    Tegen besluiten van het CvTA kunnen belanghebbenden gedurende een periode van 6 weken na bekendmaking van het besluit schriftelijk bezwaar indienen. Het CvTA stelt in beginsel de indiener van het bezwaarschrift in de gelegenheid te worden gehoord voordat op het bezwaar wordt beslist. Indien belanghebbenden de uitvoering van het besluit willen tegenhouden, kunnen zij naast een bezwaar bij het CvTA een voorlopige voorziening aanvragen bij de Rechtbank (bestuursrechter). De periode voor het aanvragen van een voorlopige voorziening is twee weken volgend op de datum van het besluit. Het CvTA beslist over het bezwaar met inachtneming van de ingediende en gehoorde bezwaren. Tegen besluiten op bezwaar staat beroep open bij de bestuursrechter.

    Betreft het een besluit over een klacht gericht tegen de werkwijze of het optreden van het CvTA zelf dan is geen beroep bij de bestuursrechter mogelijk. Mocht de klager niet tevreden zijn over de wijze waarop het CvTA de klacht heeft behandeld dan kan de klager zich wenden tot de Ombudsman.

  • Wat zijn ‘eigen recht organisaties’?

    Eigen recht organisaties zijn: Stichting de Thuiskopie, Stichting Leenrecht, Stichting Reprorecht en Sena. Deze organisaties zijn bij wet aangewezen om gelden te innen en te verdelen bij bepaald gebruik van auteursrechtelijk of nabuurrechtelijk beschermde werken. De rechthebbende kan in dat geval voor die werken niet zelf de vergoeding innen bij de gebruiker.  De eigen recht organisaties Reprorecht en Sena beheren ook rechten waarvoor geen sprake is van verplicht collectief beheer. Zij kunnen daarvoor worden gemachtigd door rechthebbenden.

  • Kunnen klachten bij het CvTA worden ingediend?

    Met ingang van 1 juli 2013 is het CvTA geen klachtorgaan meer van de cbo’s. Klachten over de cbo’s dienen in eerste instantie bij de cbo’s te worden ingediend. Wel ziet het CvTA erop toe dat deze organisaties een deugdelijke klachten- en geschillenregeling voor rechthebbenden hebben. Verder kunnen belanghebbenden het CvTA met een signaal wijzen op mogelijke inbreuken op de verplichtingen waaraan de cbo’s moeten voldoen.

    Voor specifieke klachten van gebruikers en betalingsplichtigen tegen de hoogte van tarieven of vergoedingen heeft het Ministerie van Veiligheid en Justitie de Geschillencommissie Auteursrechten Zakelijk aangewezen. Deze valt onder de Stichting Geschillencommissie Beroep en Bedrijf.

    Tegen het CvTA als organisatie kunnen ook klachten worden ingediend. Mits voldaan aan een aantal voorwaarden, zoals beschreven in hoofdstuk 9.1 van de Awb, zal het CvTA de klacht binnen 6 weken behandelen. Tegen het besluit van het CvTA op de klacht is geen beroep bij de bestuursrechter mogelijk, maar dient de klager zich te wenden tot de Ombudsman.

    Voor het indienen van een klacht of het afgeven van een signaal klikt u hier.

  • Waarom houdt het CvTA toezicht?

    Het CvTA houdt toezicht omdat de cbo’s en obo’s direct of indirect een aan de Wet ontleende taak uitoefenen. Dit gaat samen met een wettelijk dan wel feitelijk exploitatiemonopolie. Hierbij staat het belang van een rechtvaardige incasso en repartitie van auteursrechtelijke en nabuurrechtelijke vergoedingen centraal.  Voor meer informatie klikt u hier .

  • Op wie is de bestuurderstoets van toepassing?

    Met ingang van 1 juli 2022 is artikel 5aa Wet toezicht in werking getreden. Op grond van dit artikel kan het College de betrouwbaarheid en geschiktheid toetsen van dagelijks leidinggevenden en degenen die belast zijn met het toezicht bij cbo’s. De bestuurderstoets is van toepassing op cbo’s die jaarlijks meer dan € 50.000.000,- incasseren aan vergoedingen.

    Voor meer informatie klikt u hier.

  • Hoe dien ik een klacht in over cbo’s en CvTA?

    Alle cbo’s zijn verplicht te beschikken over een klachtenregeling voor de behandeling van klachten van rechthebbenden over de eigen organisatie. Ook voor betalingsplichtigen is veelal een klachtenregeling beschikbaar. Klachten over cbo’s dient u dan ook eerst in te dienen bij de cbo waarover u een klacht heeft. Indien u er niet uitkomt met de betreffende cbo kunt u het CvTA daarvan in kennis stellen via info@cvta.nl. Voor meer informatie klikt u hier.

    Klachten over het CvTA worden behandeld volgens de klachtenregeling zoals opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht. U kunt uw klacht over het CvTA sturen naar info@cvta.nl. Voor meer informatie klikt u hier.

Heeft u nog aanvullende vragen?

Neem dan contact met ons op en wij staan u graag te woord.

Contact opnemen