Signalen & Klachten

Op grond van de Wet Toezicht kunt u een signaal aan ons geven bij een vermoeden van overtreding van de Wet toezicht door collectieve beheerorganisaties (cbo’s) of onafhankelijke beheerorganisaties (obo’s).  Ook klachten over het CvTA kunt u bij ons indienen. Hoe u dat kunt doen leest u hieronder.

Ook andere voor het CvTA relevante ontwikkelingen over collectief beheer van auteurs- en naburige rechten zijn welkom en kunt u sturen naar info@cvta.nl onder vermelding van ‘Signaal’.

Signalen & klachten over een cbo of obo

Het CvTA is geen klachtorgaan
Het CvTA is een toezichthouder en geen klachtorgaan van de collectieve beheerorganisaties (cbo’s) en onafhankelijke beheerorganisaties (obo’s). De Wet toezicht en geschillenbeslechting collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten (Wet toezicht) voorziet niet in de mogelijkheid om klachten met betrekking tot individuele geschillen met cbo’s of obo’s in te dienen bij het CvTA. Wel zijn de cbo’s verplicht een deugdelijke klachten- en geschillenregeling voor rechthebbenden te kennen (artikel 22 lid 1 Wet toezicht). Het CvTA ziet erop toe dat cbo’s procedures hanteren voor de doeltreffende en tijdige behandeling van klachten van- en geschillen met rechthebbenden. Voor meer informatie over de behandeling van individuele klachten en geschillen wordt verwezen naar de website van de betreffende cbo.

Signaal indienen
Hoewel geen klachtorgaan, kunnen belanghebbenden (dat zijn o.a. rechthebbenden, maar bijvoorbeeld ook gebruikers/betalingsplichtigen) het CvTA wijzen op inbreuken of overtredingen van verplichtingen waaraan de cbo’s en obo’s dienen te voldoen volgens de Wet toezicht. Het dient dan wel te gaan om verplichtingen waarop het CvTA volgens dezelfde wet toezicht dient te houden. Na ontvangst van de melding beoordeelt het CvTA in eerste instantie of de melding een zaak betreft die het toezicht van het College raakt.

Is er bijvoorbeeld sprake van een klacht over de hoogte van de factuur, dan verwijst het CvTA de melder naar de cbo zelf of eventueel, als dit niet tot een oplossing leidt, naar De Geschillencommissie Auteursrechten Zakelijk.

Indien de melding ziet op een onderwerp dat binnen de bevoegdheden van het CvTA ligt, verzoekt het CvTA – indien noodzakelijk – de melder om nadere informatie. Deze informatie stuurt het CvTA, in sommige gevallen voorzien van specifieke vragen van het CvTA zelf, naar de betreffende cbo of obo met een verzoek om een reactie. Na ontvangst van de reactie van de cbo of obo oordeelt het CvTA of het nodig is partijen uit te nodigen voor een hoorzitting, of dat het CvTA zich voldoende geïnformeerd acht om direct zijn bevindingen te geven.

Verzoek om handhaving
Op verzoeken om handhaving neemt het CvTA een (gemotiveerd) besluit, dat kan inhouden dat het verzoek (deels) wordt afgewezen of (deels) wordt toegewezen. Deze besluiten worden zorgvuldig voorbereid; voordat het CvTA overgaat tot handhaving zal de cbo of obo die het betreft in de gelegenheid worden gesteld zijn zienswijze te geven ten aanzien van de feiten en omstandigheden die zij zelf niet heeft verstrekt. Indien het College van oordeel is dat de cbo of obo inderdaad gehandeld heeft in strijd met de Wet toezicht, geeft het CvTA – afhankelijk van de zwaarte van de overtreding – een schriftelijk advies of direct een aanwijzing aan de cbo of obo met een termijn waarbinnen het advies of de aanwijzing dient te worden opgevolgd. Indien een verstrekt advies of aanwijzing niet wordt opgevolgd en de cbo geen argumenten heeft gegeven op grond waarvan het CvTA zijn advies of aanwijzing intrekt, aanhoudt of wijzigt, kan het College zijn overige handhavingsinstrumenten inzetten, zoals het opleggen van een boete of last onder dwangsom. Tegen het besluit van het College om een aanwijzing te geven of een sanctie op te leggen staan bezwaar en beroep (bij de Rechtbank Den Haag) open.

Klachten- en geschillenregelingen cbo’s (modelregeling VOI©E)
De branchevereniging van cbo’s,VOI©E, stelde tot 2024 in het kader van het Keurmerk van VOI©E een klachten- en geschillenregeling voor zowel gebruikers/betalingsplichtigen als voor rechthebbenden verplicht voor alle cbo’s die het CBO-Keurmerk wilden voeren. Deze klachten- en geschillenregelingen dienen aan diverse eisen te voldoen. Meer informatie over de huidige verplichtingen voor het VOI©E lidmaatschap treft u aan op de website van VOI©E .

Klachten en geschillen over hoogte tarieven en vergoedingen cbo’s: Geschillencommissie Auteursrechten Zakelijk
Voor klachten en geschillen tussen cbo’s en gebruikers/betalingsplichtigen over de hoogte van tarieven en in rekening gebrachte vergoedingen heeft de Minister van Veiligheid en Justitie de Geschillencommissie Auteursrechten Zakelijk aangewezen. Deze geschillencommissie wordt in stand gehouden door de Stichting Geschillencommissies voor Beroep en Bedrijf.

Klachten over mededinging: ACM
Het CvTA oefent geen toezicht uit op cbo’s, voor zover toezicht wordt uitgeoefend door de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Wanneer gedragingen van cbo’s misbruik van een economische machtspositie vormen of leiden tot verhindering, beperking of vervalsing van mededinging, kunnen belanghebbenden de ACM op deze gedragingen wijzen.  Zo ligt het op de weg van de ACM om zich te buigen over de vraag of door cbo’s gehanteerde tarieven misbruik vormen in de zin van de Mededingingswet. Tussen het College en de ACM zijn werkafspraken gemaakt over de afbakening van taken, het zonodig gezamenlijk optreden in specifieke situaties en het elkaar tijdig op de hoogte brengen van zaken die overlappen met of raken aan het taakgebied van de ander

Klachten over het CvTA

Het CvTA tracht zo zorgvuldig mogelijk te werk te gaan. Dit neemt niet weg dat klachten tegen gedragingen van het bestuursorgaan CvTA kunnen worden ingediend. Klachten jegens het CvTA zullen worden behandeld overeenkomstig de Algemene wet bestuursrecht (Awb, hoofdstuk 9, titel 9.1, artikel 9.1 tot en met 9.12a). In het kort betekent dit dat het CvTA – na ontvangst van de klacht – de klager schriftelijk een ontvangstbevestiging stuurt en de klager in de gelegenheid stelt te worden gehoord. In beginsel stelt het CvTA de klager na zes weken schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen naar aanleiding van de klacht en de eventueel daaraan verbonden conclusies. Dergelijke bevindingen zijn niet vatbaar voor bezwaar en beroep. Wel kan de klager zich vervolgens wenden tot de Nationale Ombudsman. Het CvTA registreert de klachten en publiceert deze (geanonimiseerd) in het jaarverslag. U kunt uw gemotiveerde klacht per brief of per e-mail aan het CvTA kenbaar maken.

Bezwaar tegen besluiten van het CvTA

Tegen besluiten van het CvTA kunnen belanghebbenden schriftelijk bezwaar indienen. Dit kan gedurende een periode van 6 weken na bekendmaking van het besluit. Het CvTA stelt in beginsel de indiener van het bezwaarschrift in de gelegenheid te worden gehoord voordat op het bezwaar wordt beslist. Indien belanghebbenden de uitvoering van het besluit willen tegenhouden, kunnen zij naast een bezwaar bij het CvTA een voorlopige voorziening aanvragen bij de Rechtbank (bestuursrechter). De periode voor het aanvragen van een voorlopige voorziening is twee weken volgend op de datum van het besluit. Het CvTA beslist over het bezwaar met inachtneming van de ingediende en gehoorde bezwaren.

Beroep tegen beslissing op bezwaar

Tegen de beslissing op bezwaar van het CvTA kunnen belanghebbenden gedurende 6 weken na de datum van de beslissing beroep aantekenen bij de Rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht.